středa 2. dubna 2008

František Foltýn


františek foltýn / košice-paříž-brno
Dům u Kamenného zvonu, 07. 03. 2008 - 01. 06. 2008

Výstava František Foltýn / Košice-Paříž-Brno je zatím největší retrospektivou malíře, který se, kromě Františka Kupky, jako jediný z českých umělců v první polovině 20. století dlouhodobě zabýval abstrakcí.

Podstatnou složkou projektu je nový uměleckohistorický průzkum, opřený o archiválie, uložené ve Foltýnově pozůstalosti v Moravské galerii, a také v dalších českých, polských, slovenských a francouzských archivech, a stejně tak i odbornou literaturu, dobovou počínaje a současnou konče. Cílem projektu je ozřejmit všechny aspekty Foltýnovy tvorby včetně jejích mimořádně zajímavých souvislostí tak, aby byla konečně plně doceněna jako významná součást českého moderního umění.

Rané dílo, v němž Foltýn navázal na primitivistickou variantu tzv. nové věcnosti, představuje patrně nejpůvodnější etapu jeho tvorby. Vzniklo v Košicích (1918-1923) a často mělo sociální a literární obsah.
Za svého pobytu v Paříži 1924-1934 se Foltýn stal členem skupiny Cercle et carré, zaměřené především na geometrickou abstrakci; později vstoupil do mezinárodního uskupení Abstraction-Création. Svůj styl našel v kompozičním systému, který lze obecně zařadit do organické abstrakce. V roce 1934 se vrátil do Čech, kde ještě po nějakou dobu v abstraktní tvorbě pokračoval. Pod tlakem válečných událostí však znovu docenil výpovědní schopnosti realistické malby. Maloval krajiny, které se mu staly metaforickým zrcadlem válečné atmosféry.

Po válce, ve znovu abstraktní, ale tentokrát jen krátké etapě, revidoval své pařížské malířské postupy směrem k poloabstraktní figuraci. V roce 1948 ho autoritativně prosazované požadavky na kulturu komunistického režimu přiměly znovu se vrátit k realistické krajině, v níž v podstatě opakoval své starší vzorce. Ideologické uvolnění šedesátých let přineslo nový zájem o českou výtvarnou avantgardu a také docenění způsobu, jakým se na ní Foltýn svojí biomorfní abstrakcí podílel. Uznání umělce motivovalo k poslednímu návratu k abstrakci a dokonce ho povzbudilo k hledání nových formálních řešení.


Galerie hlavního města Prahy
Dům u Kamenného zvonu
Staroměstské náměstí 13
Praha 1

www.ghmp.cz
Otevřeno denně 10-18 hodin

Žádné komentáře: